I think the kids are in trouble…

Uden at det skal lyde alt for hovskisnovski så er det sjældent jeg falder over en sang jeg ville have givet et ben og to arme for at have skrevet, men, kære læser, sådan er det i dette tilfælde.

Jeg var længe om for alvor at fange The National, men så sørgede de heldigvis for lige så stille at fange mig, i stedet. Det er svært at beskrive præcis hvordan det gik til. De fik bare listet sig ind i mit baghoved uden at jeg for alvor opdagede det. I ny og næ ville linier eller brudstykker af sange klistre til min hjerne som fluepapir uden at jeg helt registrerede hvor de kom fra.

Tiøren begyndte først at falde et lille stykke tid efter udgivelsen af det seneste album, High Violet. Inden da havde jeg set bandet live flere gange, og brudt mig vældig godt om det, men det var underligt nok ordene der endte med for alvor at få løkken om mit bentøj.

Teksterne plejer at være det sidste jeg beskæftiger mig med når jeg hører musik, men her er de simpelthen så stærke at de ikke ville affinde sig i at stå bagerst i køen.

Det hele startede med linien “I was carried to Ohio in a swarm of bees”. Jeg har absolut ingen anelse om hvad Matt Berninger mener, men jeg elsker den sætning. Herefter faldt hver enkelt sang fra High Violet-albummet på plads som puslespilsbrikker, og nu kan jeg nærmest ikke huske hvornår jeg sidst har hørt så godt sangmateriale.

…og nu må det så være tid til at give ordet videre:

I think the kids are in trouble
I do not know what all the troubles are for
give them ice for their fevers
you’re the only thing I ever want anymore
we live on coffee and flowers
try not to wonder what the weather will be
I figured out what we’re missing
I tell you miserable things after you are asleep

now we’ll leave the silver city
’cause all the silver girls gave us black dreams
leave the silver city to all the silver girls
everything means everything

it’s a Hollywood summer
you’ll never believe the shitty thoughts I think
meet our friends out for dinner
when I said what I said I didn’t mean anything
we belong in a movie
try to hold it together ’til our friends are gone
we should swim in a fountain
I do not want to disappoint anyone

now we’ll leave the silver city
’cause all the silver girls gave us black dreams
leave the silver city to all the silver girls
everything means everything

I was afraid I’d eat your brains
I was afraid I’d eat your brains
’cause I’m evil
’cause I’m evil

I’m a confident liar
have my head in the oven, so you know where I’ll be
I’ll try to be more romantic
I want to believe in everything you believe
I was less than amazing
do not know what all the troubles are for
fall asleep in your branches
you’re the only thing I ever want anymore

now we’ll leave the silver city
’cause all the silver girls gave us black dreams
leave the silver city to all the silver girls
everything means everything

I was afraid I’d eat your brains
I was afraid I’d eat your brains
’cause I’m evil
’cause I’m evil

About Jonas Villumsen

Erm.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to I think the kids are in trouble…

  1. Anders Cules says:

    Fantastisk nummer.

    Albummet stikker en hel del ud i forhold til deres andre albums, men jeg er efterhånden overbevist om, at det er deres bedste. Det folder sig ud om lytteren på en dybt fascinerende måde.

    • Ja, jeg har det på samme måde. Jeg er også glad for deres andre udgivelser, men denne har noget helt særligt. I virkeligheden kunne jeg have postet et helt vilkårligt nummer fra albummet – det er en sand perlerække. Det kan være det bliver Afraid Of Everyone næste gang.

Leave a Reply

