Åbne arme

Elbow har været et af mine absolutte yndlingsbands den sidste årrække, hvilket har resulteret i adskillige lovprisende blogindlæg fra min hånd  – og en enkelt kærlighedserklæring af en anmeldelse.

Jeg har dog ikke postet noget om voksen-orkestret fra Manchester siden deres nye album, Build A Rocket Boys!, udkom tidligere på måneden.

Det har taget tid for mig at få lyttet mig ind på alle Elbows tidligere udgivelser, og dette album er ingen undtagelse. Jeg må med det samme være ærlig og sige, at jeg tvivler på at det vil nå op på siden af sin forgænger, The Seldom Seen Kid, men nu forholder det sig også således at dét album ligger i top 20 over de bedste jeg nogensinde har hørt. Altså kan mindre også gøre det, og mon ikke det gør det?

I hvert fald klinger Guy Garveys asfalt-vokal så smukt som nogensinde. Den stemme har altid fat i mit ærme. Jeg ved ikke præcis hvad det er med den, men hans sang føles så naturlig at jeg har fornemmelsen af at han lige så godt kunne have talt til mig, i stedet for at synge.

Build A Rocket Boys! er umiddelbart en lidt mere stilfærdig affære end de tidligere plader, og jeg kommer nok til at savne en sang med samme dynamik og energi som ‘Grounds For Divorce‘ eller ‘Leaders Of The Free World‘ i længden. Ikke desto mindre er der dog skønhedspletter nok på albummet til at holde mig beskæftiget et dejligt langt stykke ud i fremtiden.

Her, to live-eksempler på sagerne:

About Jonas Villumsen

Erm.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

