Gråspurve & kanoner (Jonas laver ny plade)


Ret spøjst at kigge på det sidste indlæg jeg fodrede denne blog med. Det er fra oktober 2011, lige da jeg havde været en spontan tur i studiet, hvor vi endte med at optage spontane trommer til to (næsten) spontane sange. På sin vis har det vist sig at det var første spadestik til det album jeg nu står midt i arbejdet med. Det havde jeg ikke lige opdaget, dengang i oktober.

Men nu er projektet søsat for alvor, og det føles simpelthen så ubeskriveligt godt. Det er længe siden jeg har arbejdet med musik hvor jeg samtidig har haft følelsen af at nu gælder det. De sidste 2 år og 7 måneder på konservatoriet har været utroligt lærerige, og jeg kan tydeligt mærke at jeg har udviklet mig som sangskriver. Samtidig har den tid været meget præget af øvelser og eksperimenter med en hel masse vinkler på sangskrivning, og derfor føles arbejdet med min nye plade ekstremt spændende, nervepirrende, friskt, angstprovokerende og mest af alt skønt. Det eneste dogme der er for dette album er, at det er mit første soloalbum.

Inden indspilningerne har jeg haft en liste med 25-30 sange, som alle var mulige kandidater til at ende op på pladen. Det var ganske smertefuldt at skulle hugge hæle, klippe tæer og amputere, således at jeg til sidst stod tilbage med de 10 sange der kommer på albummet. Men det føles godt, og jeg er ekstremt glad for de 10 udvalgte sange. Fælles for dem er at de generelt føles mere personlige end hvad jeg tidligere har skrevet. Ved godt det lyder som lidt af en kliché, men den er god nok.

De sidste uger har arbejdet indspilningerne været ganske intense, og jeg har haft en stribe fremragende musikere i studiet, som hver især har bidraget med virkelig gode spor. Jeg begynder at kunne ane konturerne af hvad det er for et album jeg er i gang med at lave, uden at det 100% har åbenbaret sig for mig endnu. Sådan er det altid, synes jeg. Jeg udstikker en kurs, og ender op et helt andet sted end planlagt. Heldigvis.

Tror jeg vil benytte tilblivelsen af dette – endnu unavngivne – album til at få pustet liv i bloggen her. For alvor. Det er endnu uvist hvornår og hvordan albummet udkommer, men jeg satser stærkt på at det ligger færdigt i løbet af de næste 4 måneders tid.

På snarligt genskriv.

Lidt billeder fra arbejdet med albummet kan ses HER.

About Jonas Villumsen

Erm.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

